Főoldal Hírek Átólzéig Eddzünk a csontritkulás megelőzéséért!

Eddzünk a csontritkulás megelőzéséért!

6 perc átlagos olvasási idő
0
1,108
 ehaccp_topbanner3.jpg

A sportolásnak sok-sok áldásos hatása van, mint tudjuk, melyek közül az egyik az egészséges csontozat megtartása. Valamelyik edzés után erről beszélgettünk mi harmincas nők, és elhatároztam, hogy kissé körbejárva a témát, közérthető módon megosztom veletek az ezzel kapcsolatos tudnivalókat.

Okok

A csontritkulás, ami minket nőket fenyeget elsősorban, a csont minőségi és mennyiségi változását jelenti, amelynek következtében a csontok keménysége csökken, így kóros állapot alakul ki. Leggyakoribb oka a kalcium csontokba való beépüléséhez szükséges D-vitamin hiánya, ami a rossz táplálkozás és a kevés napsugárzás – UV-sugárzás – miatt alakul ki. Csontritkuláshoz vezethet a mozgáshiányos életmód is.

Prevenció és megtartás

A csontritkulás megelőzésének legjobb módszere, ha már nagyon korán elkezdjük építeni megfelelő táplálkozással és edzéssel a masszív csonttömeget. Soha sincs késő azonban, hiszen a csonttömeg (lassabb mértékben ugyan), de idősebb korban is növelhető. A megtartás nagyon fontos, amelyet különféle gyakorlatok rendszeres végzése segíthet elő. A sportolással igénybevett, megterhelt csontokban megindul és zajlik a csontképzés. Hogyan lehet a csontokat megterhelni? Minél nagyobb antigravitációs hatással. Ennek sokféle módja lehet, például (az enyhébben terhelő mozgásokkal kezdve): séta, kocogás, lépcsőzés, ugrálókötelezés és a súlyzós (vagy ellenállással végzett) edzés. Ezek a mozgásformák ugyanis stimulálják a csontépülést és segítenek a kalcium megőrzésében, alapvetően azokban a csontokban, amelyek a súlyt tartják. A csontsejtek érzékelik a mechanikai ingert, amelyet a terhelés jelent, és ennek hatására fokozottan épül be a csont szilárdságát biztosító kalcium a csontsejtekbe. A már felsorolt mozgásformák mellett meg kell említeni a szökdelést és változatait is, akár egy lábon is. Minél gyakrabban ér földet a láb, annál erőteljesebben terhelődik a csont, ez pedig segít a csonttömeg megtartásában. ( A már csontritkulásos betegeknek azonban orvosi ellenőrzés nélkül tilos ugrálni!) Az egyensúlyozási gyakorlatok szintén elengedhetetlenek az egészséges csontok megtartásában, és könnyen beilleszthetők az edzésekbe. A leghatásosabbak a fitballon végzett egyensúly feladatok, amelyek a stabilizáló izmokat is munkára késztetik. Az ilyen jellegű gyakorlatok segítenek a csontok stabilitásának megtartásában, és abban hogy kevesebb legyen az elesés, hiszen igen sok csonttörés a véletlen elesésekből származik. Tehát minden gyakorlat, ami valamilyen erőhatással van a csontokra, erősíti azt. Az úszás és a kerékpározás ebből a szempontból nem a legideálisabb, hiszen a gravitáció ellenes hatás nem érvényesül kellő mértékben.

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Átólzéig

Cikk ajánló

Nem érintkezhetnek élelmiszerrel műanyagot és bambuszt is tartalmazó anyagok

Az Európai Unió tagállamaiban tilos azoknak az élelmiszerekkel érintkező termékeknek a for…