Főoldal Hírek Életmód Ismét előkerült a kérdés…

Ismét előkerült a kérdés…

6 perc átlagos olvasási idő
0
1,665
 ehaccp_topbanner3.jpg

Ismét előkerült a kérdés…

 

“Mennyit sportoljak hetente? Úgy gondolom, hogy bírom, mégis úgy érzem rosszabb a teljesítményem, fáradt vagyok, kedvetlen. Pedig minden reggel futok, vagy valamit edzek otthon, majd este jövök hozzád edzésekre és mégsem vagyok jobb.”

A válasz a szuperkompenzáció!

Szervezetünket edzés alatt pozitív értelemben vett stressznek tesszük ki, hogy felkészüljön a következő megpróbáltatásra. Ugyanis az edzést követő pihenőfázisban nem csak a megelőző formát állítja vissza, hanem annál egy kicsit magasabbat, úgynevezett szuperkompenzációt hoz létre.

Fontos tudnunk, hogy nem a terhelés, hanem az azt követő pihenés során fejlődünk, a regeneráció nem kevésbé fontos, mint maga az edzés. 

 

Szakmai nyelven:

Edzésterhelésünk során az energia- és anyagveszteséggel járó testi leépítési folyamatok dominálnak, és jelentős elfáradás lép fel. Az ezt követő pihenési fázisban az energiaraktárak feltöltése zajlik, méghozzá a terhelés előtti kiinduló állapot szintjénél magasabb szintre. Ez az alkalmazkodási folyamat a szuperkompenzáció, amely a szervezet egy védekező reakciója a túlterhelések ellen. Tehát testünk egy újabb, erősebb struktúra és energiaraktár felépítésével védekezik az elkövetkező túlterhelésekre, így a teljesítményünk edzésről-edzésre növekedik, egyre jobbak leszünk.

 

Amennyiben az edzések túl ritkán követik egymást, akkor rendszeres edzés hatására sem jön létre teljesítményjavulás. Tehát ha eljössz 3 hetente 1x edzeni, akkor attól ne várj csodákat.

Ha az egyes edzésingerek túl gyakran követik egymást, akkor a teljesítményünk csökkenni fog, túledzés jeleit tapasztalhatjuk magunkon. Pl:fáradtság, levertség, a fizikai teljesítő képesség jelentős romlása és kedvetlenség, rossz hangulat.

Tehát a következő edzést végezzük mindig akkor, amikor már az előző edzés fáradságát érezhetően kipihentük, és határozottan fittnek érezzük magunkat. A szuperkompenzáció csúcspontján a szervezetet olyan intenzitású edzésingernek kell érni, mint az előző inger, vagy annál egy kicsit erősebb.

Izomépítés csak edzés után történik, tehát az edzés utáni regeneráció nagyon fontos: a pihenés izmaink építő fázisa, ügyelni kell arra, hogy elegendő fehérje és aminosav-készlet álljon rendelkezésünkre. Mint ismeretes, a fehérjét testünk nem tudja nagy mennyiségben tárolni, ezért edzés után kis mennyiségben kell proteint fogyasztani – persze lehet szénhidráttal kombinálni. Igaz, a szénhidrát az izomnak nem építőanyaga, de az energiaraktárak feltöltésének szempontjából igen fontos. Egyéni ízlésnek megfelelően lehet ilyen protein- szénhidrát-kombinációt összeállítani:

  • ·         hal, fehér hús zöldséggel,
  • ·         túró gyümölccsel,
  • ·         zabpehely tejjel,
  • ·         szendvics protein turmix-al.

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Életmód

Cikk ajánló

Saját kriptovalutát indított egy osztrák szendvicsező

Tokenekkel lehet fizetni az LAMEA Sandwich Corner éttermeibenA komoly üzleti befektetés me…