Főoldal Hírek Átólzéig Hogyan készüljünk a Kékszalagra? 10+1 tanács keveset versenyzőknek

Hogyan készüljünk a Kékszalagra? 10+1 tanács keveset versenyzőknek

16 perc átlagos olvasási idő
0
1,070
 ehaccp_topbanner3.jpg

Hogyan készüljünk a Kékszalagra? 10+1 tanács keveset versenyzőknek

 

A Kékszalag a balatoni vitorlázók nagy erőpróbája, amelyen nemcsak a profi, sok vihart megért vitorlásversenyzők indulnak, hanem olyan csapatok is, amelyek évente csak egyszer, ezen a regattán, vagy legfeljebb néhány túraversenyen állnak rajthoz. Bizonyára így lesz ez a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíjon is, amely július 2-án rajtol majd Balatonfüred elől. Rövid írásunkkal azoknak szeretnénk segíteni, akik kevés versenytapasztalattal rendelkeznek, ám komolyan mérlegelik, hogy elinduljanak a versenyen.

Ha megfogadják tanácsainkat, biztos, hogy sok örömük lesz a versenyzésben, és jövőre, még több tapasztalattal felvértezve eljönnek újra! 

1. Készítsük fel a hajót!

A Kékszalag hosszú távú verseny, amely próbára teszi a hajót is. Ha egy bosszantó technikai hiba miatt sok óra versenyzés után kell esetleg feladnunk, csak magunkat hibáztathatjuk majd.

Ezért mindenképpen nézzük át a kötélzetet, a láthatólag sérült, elhasználódott köteleket cseréljük ki. Menjünk végig a hajón, és minden csavart húzzunk meg. Vizsgáljunk meg minden veretet, nem repedt vagy törött-e valamelyik. Nézzünk fel az árbocra: nem látunk-e sérülést valamelyik drótkötélen – az árboctörés komoly haváriákat okozhat. A csigákat és mozgó alkatrészeket ellenőrizzük: nem szorulnak? Ha igen, olajozás, zsírzás, de néhány esetben a sima vizes alapos mosás is segíthet a problémán.

Ellenőrizzük le a motort, vizsgáljuk át a horgonyt, a horgonykötelet. Legyen velünk egy megfelelő hosszúságú vontatókötél, és vizsgáljuk át a vontatási pontokat.

Feltétlenül nézzük át a navigációs fények működését, az akkumulátor legyen feltöltve, és egy pót-akkumulátor sem árthat.

A vitorlák állapotát is ellenőrizzük, ha szükséges, javíttassuk!

 

2. Válasszunk megfelelő legénységet!

Nagyon fontos, hogy olyan csapat legyen a hajón, amely akkor is képes a biztonságos vitorlázásra, ha egy kulcsember fáradtság vagy rosszullét miatt kiesne. A minimálisan előírt létszám kevés: a Balatonfüredre vitorlázással együtt akár három éjszakát is a vízen tölthetünk, alvásra pedig mindenkinek szüksége lesz. Ezért rajtunk kívül legyen még legalább két olyan ember a hajón, aki szükség esetén kormányosként is bevethető.

 

3. Gyakoroljunk!

Ha megvan a legénység, legalább két-három alkalommal vitorlázzunk velük együtt hosszabb időtartamot. Mindenki gyakorolja a saját feladatát, osszuk el a munkát, és gyakoroljuk, hogy veszélyhelyzetben – például ha egy csapattag vízbe esik –, mit kell tenni. Ha lehet, induljunk egy versenyen is: jó lehetőség erre a Kékszalagot megelőző Fehér Szalag, vagy a Horváth Boldizsár Emlékverseny.

 

4. Pihenjük ki magunkat a verseny előtt!

Ne az utolsó pillanatban essünk be a hajóba. A rajt csütörtökön van, aki szerda délután érkezik, annak még hátra lesz az autózás Balatonfüredre, a nevezés, a hajó bepakolása – s mindezek után a hajnali kelés, hogy elérjék a rajtot. A verseny alatt keveset tudunk aludni – ezért érdemes alaposan kipihenni magunkat, s akár már kedden leérkeznünk a hajóhoz. Így mindenre marad idő, a kisebb hibák kijavítására is.

 

5. Készüljünk fel mindenféle időjárásra!

A Balaton nagyon szélsőséges időjárási körülményekre képes júliusban. Nyáron a vízen akár 37-38 fok is lehet, hajnalban viszont még szélcsendben is didereghetünk. Ezért készüljünk fel ruházatunkkal arra, hogy viharos szélben és esőben se fázzunk, nappal pedig meg tudjuk magunkat védeni a perzselő napsütés ellen. Nem maradhat otthon a magas faktorszámú napvédő krém, széles karimájú kalap, sapka, kesztyű, vízhatlan ruha és a többi fontos felszerelés sem.

 

6. Sok folyadék, megfelelő ételek

A sportteljesítmény a szokottnál jóval nagyobb kalóriafelvétellel jár. Ezért vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt, lehetőleg könnyen felszívódó, hamar energiát adó táplálékok formájában. Rengeteg folyadékra lesz szükségünk – ezt ásványvíz formájában érdemes a fedélzetre hordani. A bevásárlást ne hagyjuk az utolsó pillanatra! Előre gondoljuk végig, hogy hány embernek, mire lesz szüksége, – és osszuk el a bevásárlandókat a legénység tagjai között.

 

7. Navigáció és biztonság

A Kékszalag versenyutasítása tartalmazza a kerülendő pályajelek GPS-pozícióit. Ezt mindenképpen már előzetesen vigyük fel saját GPS-ünkre, mert folyamatosan tájékoztat majd arról, hogy hol tartunk a versenyben, és éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén sem fogunk rossz irányba hajózni. Legyen nálunk tartalék GPS, tartalék elemek, illetve akkumulátorok, mert a telefonok vagy más műszerek sok áramot fogyasztanak, és hamar lemerülnek.

A hajón legyen elegendő mentőmellény, és azt nappal már elsőfokú viharjelzés esetén vegyük fel, éjszaka pedig minden esetben viseljük. Ellenőrizzük és próbáljuk ki a lifebelt használatát, és aki éjszaka elhagyja a cockpitot, minden esetben kösse ki magát.

Figyeljünk másokra, figyeljünk magunkra, és időben kerüljük el a veszélyhelyzeteket, más hajók túlzott közelségét.

 

8. Figyeljük az időjárás-előrejelzést!

Ma már rengeteg forrásból lehet egészen pontos időjárás-előrejelzésekhez jutni. Az okostelefonokon, vagy más eszközökön a változásokat is nyomon lehet követni – figyeljünk és készüljünk fel az eseteges zivatarokra, erősödő szélre vagy éppen a tartós szélcsendre.

 

9. Készüljünk fel a vészhelyzetekre!

Készüljünk fel arra, hogy mit teszünk, ha veszélyhelyzet adódik. Az ingyenes Balatonhelp alkalmazást érdemes előre letölteni az okostelefonokra, így egy gombnyomással elindítható a segélykérés, ha baj van! A vízimentők telefonszáma:  +36 30 3 83 83 83. A VHF hajózási rádió segélykérő csatornája: 16-os (156,8 MHZ). A BalaTrönk rádiós rendszer segélykérő csatornái:  3E, 13.

Érdemes megfontolni a Balatonhelp assistance megkötését, hogy ha technikai mentésre kerül a sor, spórolhassunk a költségeken! MVSz tagoknak 20 százalék kedvezmény jár. Információk: www.balatonhelp.hu

 

+1 tanács: Nyugalom, higgadtság – fél győzelem

A Kékszalag rendkívül hosszú verseny, tartalékoljuk az energiáinkat a végére. Nagyon sokan már a kenesei bójához érve elfáradnak, – pedig a verseny sokszor visszafelé, a nyugati medence közepén dől el. Tartsunk a mezőnnyel, a fontos pillanatokban koncentráljunk, de a hosszú, könnyen vitorlázható szakaszokon lazítsunk, engedjük át a kormányt másnak, hogy legyen energiánk a végére.

 

 A Kékszalag egyébként a Balaton legkiemelkedőbb vitorlás eseménye, Európa legnagyobb tókerülő versenye. A táv mintegy 155 kilométer, amelyet 48 órán belül kell megtenni a mintegy hatszáz hajóból álló mezőnynek. A versenyen együtt rajtolnak a hagyományos, egytestű hajók és a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók. A Balaton jellemzően komoly próbára teszi valamennyiüket, s a Kékszalag teljesítése önmagában is komoly sportteljesítmény. Az idei 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj rajtja 2015. július 2-án, csütörtökön 9.00 órakor lesz Balatonfüreden. Az eredményhirdetésre a balatonfüredi Gyógy téren, július 4-én 18.00 órától kerül sor.

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Átólzéig

Cikk ajánló

Négy országból 1763 pálinka és párlat

Az Ongai Kulturális Egyesület által szervezett XIII. Quintessence Pálinka- és Párlatversen…