Főoldal Hírek Életmód Érték és teljesítmény – Danyi Gábor írása

Érték és teljesítmény – Danyi Gábor írása

18 perc átlagos olvasási idő
0
783
 ehaccp_topbanner3.jpg

Volt egy időszaka a vendéglátásnak, amikor a kimerült dolgozókat, egyszerűen elküldték, és vettek fel helyette újakat. Az elküldött szakemberek úgy érezhették, hogy értékük addig van, ameddig teljesítenek. Pedig a munkateljesítmény csökkenés mögött sokszor nem a fizikai fáradság, hanem a mentális kimerülés áll a háttérben, amit passzív pihenéssel nem lehet megoldani.
Jelenleg szakemberhiánnyal küzd a vendéglátóipar, így új munkavállalókkal való pótlására nincs sok lehetőség. Vajon változott-e a szakemberek megbecsülése? Mit tehet egy vállalkozás, ha a dolgozójának csökken a munkájának a teljesítménye?

Vajon a vendéglátó szakemberek akkor értékesek, ha jól teljesítenek, vagy akkor teljesítenek jól, ha értékeik őket?

Kezdetben a vendéglátás csupán az alapvető szükségleteket elégítette ki, később az idő múlásával a vendéglátás gazdaságilag egyre meghatározóbb szektorrá vált, kialakult a vendéglátóipar és ennek következtében megjelent a vállalkozói szemlélet is.
Mint minden vállalkozás fő célja a profit maximalizálása, és a költségek minimalizálása.
A folyamatosan bővülő keresletet iránti igény kielégítése magával hozta a termelés, teljesítmény fogalmát is. A teljesítmény: egy egységnyi idő alatt megtett munka. Ezért a vendéglátásra jellemzőek lettek a hosszú munkaórák. Korábban jellemző volt, hogy a költséghatékonyság miatt a vállalkozások a bérjellegű költségeket igyekeztek alacsony szinten tartani és kevesebb szakembert alkalmazni, így több munkateher hárult a dolgozókra.
A monoton munkavégzés, folyamatos fizikai terhelés, a folyamatos inger és stresszfaktorok azok, amelyek megviselik a dolgozót, először fizikailag, később mentálisan. Kezdetben csökken a teherbírása, a munkájának minősége, motiváltalan lesz, csökken a lelkesedése, ezért nem lesz sikerélménye.
 Ilyenkor jön a bizonyítási vágy, megjelenik a munkamánia, önfeláldozó életmód, önértékelési problémák, közömbösség, stressz érzékenység, cinizmus, végül kiég. Aki idáig értékesnek tartotta magát, mert jól teljesített, azt ezek után torz önértékelés fogja üldözni.
Minden szakmára és munkára igaz ez az ok-okozati összefüggés, nem csak a vendéglátásra. 
Azonban a vendéglátásban ez annyira természetessé vált, hogy a mai napig együtt emlegetik a vendéglátói szakmát olyan mentális problémákkal, mint kiégés, stressz okozta ingerlékenység, dührohamok, alvászavar.
Ez a szakmával járó megalkuvás, elriasztotta a fiatalabb munkaerőt és lassan tömeges pályaelhagyást eredményezett.
Mára már több vendéglátó vállalkozás kénytelen volt bezárni vagy csökkenteni tevékenységét, mert nem tudtak megbízható és tapasztalt szakembereket találni.

Bár sokat javult a vállalkozói attitűd és egyre többen keresik a kialakult probléma orvosságát, azonban a vállalkozásoknak még mindig van több vakfoltja, amelyek negatívan befolyásolják a munkavállalói légkört.
Az egyik ilyen dolog az, hogy a vállalkozások még mindig csak termelő eszközként tekint az alkalmazottakra és nem, mint a vállalkozás értékeire. A teljesítmény emberi oldalát figyelmen kívül hagyják, vagy nincs kapacitás evvel foglalkozni.

A mindennapi munka során nem csak a vendégekkel alakítunk ki kapcsolatot, hanem a személyzettel is és a munkatársak egymás között is.
Ezek az emberi kapcsolatok és viszonyok határozzák meg a kölcsönös bizalmat, lojalitást, teljesítményt.
A vendéglátásban a hosszúmunkaóra miatt kilakul egy belső életvitel is.
 Az üzlet működésének alapját a dolgozók élete és munkája adja. Az egyén hangulata, munkatársak közti viszony és a vállalkozás vezetőihez kapcsolódó gondolatok és érzések befolyásolják a munka eredményét.
Ezért nagyon fontos, hogy a vendéglátóipari vállalkozások vezetői néha befelé is figyeljenek, és értsék meg, hogy mi történik az alkalmazottak életében és munkájában.
Ráadásul a napi gyakorlaton alapuló tapasztalatok és megoldások értékes megoldások lehetnek problémákra, és fontos adatok a fejlődéshez.
A dolgozók motivációját nem csak anyagi javakkal lehet elősegíteni. Minden emberben megvan az összetartozás igénye, és szeretne minőségi emberi kapcsolatokat kialakítani, még a munkahelyén is. Fontos számára az elismerés, ahol igyekszik elfogadtatni magát, elismertetni egyéniségét, képességét és rátermettségét. Emellett az önmegvalósítás iránti szükséglet is létezik, amelynek során az emberek erős késztetést éreznek arra, hogy maximálisan kihasználják képességeiket és tehetségüket.

Ahogy az autónkba új olajat teszünk, ahogy a késünket megköszörültetjük, ahogy az elromlott hűtőhöz szerelőt hívunk, a személyzetre is oda kell figyelni és karban kell tartani.
Ha olyan környezetet alakítunk ki, amelyben a munkavállalók úgy érzik, hogy látják és meghallgatják őket, tudják, hogy számít a hangjuk, és hogysaját sikerükben van részük, akkor lehetőségük nyílik arra, hogy reflektáljanak erősségeikre és a fejlesztendő területekre, miközben elérhető célokat tűznek ki, amelyek jobb munkára ösztönzik őket.

A személyzetre való odafigyelés, befektetés pedig több problémát is megoldhat, ami hosszútávon kifizetődő lehet:

A személyzetre való odafigyelés, befektetés pedig több problémát is megoldhat, ami hosszútávon kifizetődő lehet:

Csökkenti a fluktuációt: Amikor a dolgozók elégedettek a munkahelyükkel és az ottani körülményekkel, kevésbé valószínű, hogy elhagyják a vállalkozást. Az odafigyelés és az igények kielégítése segít megtartani a tehetséges munkaerőt, és csökkenti a cserélődést, amely jelentős költségeket és időveszteséget okozhat a vállalkozásnak.

  • Növeli a munkavégzés hatékonyságát: Amikor a dolgozók érzik, hogy támogatják őket, és figyelembe veszik az igényeiket, magasabb motivációval és elkötelezettséggel dolgoznak. Ezáltal nő a termelékenység és hatékonyság, amely pozitív hatást gyakorol a vállalkozás eredményességére.
  • Javítja a munkahelyi légkört: Az odafigyelés és az igények kielégítése erősíti a munkahelyi kapcsolatokat és csökkenti a konfliktusokat. Amikor a dolgozók érzik, hogy a véleményük számít, és figyelembe veszik az igényeiket, pozitív munkakörnyezet alakul ki, amelyben könnyebb és hatékonyabb a kommunikáció, valamint a csapatszellem kialakítása.
  • Vonzza a tehetséges munkaerőt: A vállalkozás hírneve és jó híre terjed, ha odafigyel a dolgozókra és értékeli az igényeiket. Ez vonzóvá teszi a tehetséges munkavállalók számára, akik szeretnének olyan helyen dolgozni, ahol törődnek velük és lehetőségük van szakmai fejlődésre. A tehetséges munkaerő megszerzése versenyképessé teszi a vállalkozást a piacon.
  • Csökkenti a stresszt és a kiégést: Az odafigyelés és az igények kielégítése segít csökkenteni a stresszt és a kiégést a munkahelyen. Amikor a dolgozók érzik, hogy számítanak, és megfelelő támogatást kapnak, kevésbé vannak kiélezett helyzetben, és jobban tudnak kezelni a munkával járó nyomást.

Az értékes munkahely, ahol odafigyelnek a dolgozók igényeire, tehát sok problémát képes kiküszöbölni és elősegíti a vállalkozás sikeres működését. Az elégedett és motivált munkatársak hozzájárulnak a hatékony munkavégzéshez, a jobb munkahelyi légkörhöz és a tehetséges munkaerő megtartásához. Ezáltal a vállalkozás versenyképesebbé válik és hosszú távon sikeres lehet a piacon.

Danyi Gábor - Coach - 06205392570
Az írás az Oldalas magazin 2023. júniusi számában jelent meg
Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Életmód

Cikk ajánló

MATE oktató-kutató kollégái is részt vettek az V. Tisza-tavi PET Kupán

2023. vége és 2024. márciusa között hét árhullám vonult le a Tiszán, jelentős mennyiségű h…