Főoldal Hírek Életmód A fokozatosság elve a böjtölésnél is fontos

A fokozatosság elve a böjtölésnél is fontos

9 perc átlagos olvasási idő
0
1,400
 ehaccp_topbanner3.jpg

A fokozatosság elve a böjtölésnél is fontos

 

Böjt esetén érdemes pótolni a vasat és a fehérjét – mondta az InfoRádiónak a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének tanára. Veresné Bálint Márta szerint azoknak, akik csak a böjti időszakban mellőzik a húst, nem kell hiánybetegségek kialakulásától tartaniuk. 


Képünk csak illusztráció! 

A táplálkozástudomány az egy-kétnapos, rövidebb böjtöket részesíti előnyben, mert azoknak nincs egészségkárosító hatása – közölte a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének tanára.

Veresné Bálint Márta figyelmeztetett: ‘ha ennél hosszabb, például egyhetes böjtöt tervezünk, mindenképpen fokozatosan kell csökkenteni az elfogyasztott mennyiségeket, ez a szakasz két-három napig tartson, majd a két-három napos böjt idején csak iszunk, ezt muszáj. Fontos, hogy az eredeti étrendhez való visszatérés is fokozatos bővítéssel történjen!’

‘A hús hirtelen elhagyásának nincs sok értelme, mert nagyon fogunk szenvedni, a szervezet ugyanis a hirtelen változásokra erősebben reagál. Az nem igazi böjt, ha valamit elhagyunk, az az étrend minőségének változtatása, de persze lehet egyfajta böjtnek kezelni. Ilyen lehet a vallásos hagyományokban a hús hetente egyszeri nem fogyasztása, vagy etikai, illetve egészségügyi okokból történő elhagyása is – emelte ki a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének tanára.

Többféle hiányt okozhat, ha valaki nem eszik húst – hangsúlyozta Veresné Bálint Márta. ‘A legismertebb a vas, ami a szervezet számára legjobban hasznosítható formában a húsban található meg. Van ugyan a tojássárgájában is, de abból sokan nem akarnak olyan sokat enni, mert attól tartanak, hogy esetleg túl sok koleszterint visznek be a szervezetükbe. Léteznek vassal dúsított élelmiszerek, a müzlik között lehet ilyet a legkönnyebben találni. Jó megoldás lehet a vassal dúsított pehely. Étrend-kiegészítőként lehet C-vitaminnal dúsított vaskészítményeket kapni, de magától ne kezdjen senki étrend-kiegészítésbe, mert arra csak igazolt vashiány esetén lehet szükség. A túlzott vasfogyasztás olyan szabadgyök-képző folyamatokat indíthat el, ami nem válik senki egészségére. Ha valaki tudatosan nem eszik húst, és azt vassal dúsított müzlivel ellensúlyozza, nem tudja túladagolni a vasat. Azt szoktuk javasolni, hogy legalább évente nézesse meg magát, hogy nem fenyegeti-e vérképzési zavar. Nagyjából fél-egy év alatt csökkenhet olyan mértékűre a vaskészletünk, ami mérhetően gondot okozhat, de ez egyénenként változó lehet. Nem is biztos, hogy rögtön észrevesszük a vashiányt, ha például a többi vérképző vitaminból, folsavból, B-12-ből többet fogyasztunk. Ezért a húsmentes étrendet úgy célszerű összeállítani, hogy az tejet, tojást, időnként halat tartalmazzon, de az éves vérképellenőrzés mindenképpen ajánlott – hívta fel a figyelmet a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének tanára.

Az aktuális dietetikai ajánlásokról Veresné Bálint Márta azt mondta: ‘régebben azt ajánlottuk, hogy naponta akár kétszer-háromszor is érdemes húst fogyasztani, ma már sokkal inkább felértékeltük a hüvelyes növényeket: babot, szárazbabot, borsót, lencsét, csicseriborsót, a magas fehérjetartalmú szóját. A szabály ma már úgy szól, naponta elég egyszer húskészítményt enni, a többi főétkezésre ezekből, a hüvelyes növényekből készült ételeket, tejet, tejterméket, tojást együnk. Nem tökéletesen helyettesítik ugyan az állati fehérjeforrásokat, de úgy már igen, ha például a szárazbabot kukoricával, a szóját mogyoróval vagy rizzsel párosítjuk. Ezek fehérjéi úgy egészítik ki egymást, hogy az a szervezet számára megfelelő, ehhez azonban nagyon tudatosan kell válogatni, és ismerni kell a miérteket.’

InfoRádió/pixabay

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Életmód

Cikk ajánló

Négy országból 1763 pálinka és párlat

Az Ongai Kulturális Egyesület által szervezett XIII. Quintessence Pálinka- és Párlatversen…