Főoldal Hírek Ajánló 3 cégvezető, 9 kérdés, 9 válasz

3 cégvezető, 9 kérdés, 9 válasz

22 perc átlagos olvasási idő
1
716
 ehaccp_topbanner3.jpg

A koronavírus okozta hatások felkutatását célzó <előző> cikkünk folytatásaként, most az iparág három nagy élelmiszerbeszállítójának vezetőjét kérdeztük meg, hogy miként élték meg a turizmus-vendéglátás leállását, valamint miként látják annak és cégüknek a jövőjét.

Három cégvezető válaszait hoztuk el nektek, akik ugyanarra a kilenc kérdésre feleltek, megélt tapasztalataik alapján. Lássuk a válaszokat, de előbb lássuk ki az a 3 fő, akit úgy éreztünk, hogy meg kell szólaltatnunk ahhoz, hogy a szakmáról általános képet kaphassunk  (Fontos megjegyezni: Az országos lefedettség és az objektivitás miatt cikkünkben eredetileg 4 válaszadóval terveztük. A Mirbest Kft. részéről Czirbusz Istvánt is kérdeztük, de az Ő válaszai cikkünk megjelenéséig nem érkeztek meg. Amennyiben később ez megtörténik, természetesen cikkünket azonnal frissítjük.):

Akik válaszoltak:

(nekik a munkájukat, fáradozásaikat, mellyel hozzájárultak a cikk megvalósulásához, ezúton is köszönjük):

  • dr. Andrejszki Richárd – Chef Market Zrt. Vezérigazgató
  • Jeney György – GP-LK Gasztro Prémium Kft, Ügyvezető – tulajdonos
  • Ifj. Gödry Zoltán – Helit Kereskedelmi Kft., Ügyvezető – tulajdonos

És akkor, íme, a kérdések:

Hogy  élte meg a céged a koronavírus miatti kötelező üzletbezárásokat?

  • dr. Andrejszki Richárd: Nem ért minket váratlanul a járvány, már év eleje óta számítottunk rá, hogy gond lesz. Februárra már kész válságtervünk volt, hiszen várható volt, hogy a korlátozások teljesen felborítják a mi piacunkat is. Éppen ezért március közepén a konkurenseinket megelőzve elsőként indítottuk el lakossági házhoz szállítási szolgáltatásunkat.

  • Jeney György: Meglepetést nem okozott, számítottunk rá, elnézve a külföldi intézkedéseket. Tudtuk, hogy nagyon nehéz időszak következik.

  • Ifj. Gödry Zoltán: Amikor megjöttek az első hírek a Kínai megbetegedésekről és korlátozásokról, már sejtettük, hogy ez a probléma elér majd Magyarországra is. Az igazat megvallva, ekkora pofonra nem számítottunk. Egyes időszakokban, a tavalyi évhez képest 75%-os visszaesést is tapasztaltunk. Ez olyan mértékű és intenzitású visszaesés volt, amire érdemben nem lehetett előre felkészülni.

Milyen filozófiával sikerül átvészelni a krízist és megmenteni a céget?

  • dr. Andrejszki Richárd: Folyamatosan szem előtt tartjuk, hogy bevételünk kieső részét egyik pillanatról a másikra lehetetlen pótolni, azonban minket is meglepetésként ért, hogy milyen eredményesen tudtuk indítani az új üzletágunkat. Jelentős stratégiai döntést hoztunk azzal, hogy hosszú távú nyitásra alapoztuk a fejlesztéseinket, így a helyzet rendeződésével is meg kívánjuk tartani a lakossági üzletágunkat.

  • Jeney György: Ésszerű és átgondolt intézkedéseket kellet, hogy hozzunk. Vettünk egy nagy levegőt és nyugodtan átgondoltuk, hogy milyen lépések meghozatalára van szükségünk a cég életben tartásához. Minden egyes  költségsort megvizsgáltunk és amit tudtunk azt csökkentettük vagy megszüntettük, lehetővé téve így munkavállalóink megtartását.

  • Ifj. Gödry Zoltán: Minden követ megmozgattunk azért, hogy a veszteségeink a lehető legkisebbek legyenek, de nem kapkodtunk. Megfontolt, átgondolt és nagyon nehéz döntéseket hoztunk meg. Csak annyi embert bocsájtottunk el és csak annyit csökkentettünk a bérköltségeinken, amennyit muszáj volt, azért, hogy életben tudjon maradni a cég. Úgy gondolkoztunk és úgy gondolkozunk most is, hogy a kilábalásnál legalább annyira észnél kell lenni, mint mikor elindultunk a lejtőn lefelé.

Mit tapasztaltatok, mennyire kezelték a vendéglátóipari szereplők jól a kialakult helyzetet?

  • dr. Andrejszki Richárd: Hirtelen jött változásra nehéz gyorsan, de jól reagálni. Akiknek volt tartaléka, és akik tudtak rugalmasak lenni pl. a házhoz szállítási szolgáltatás beindítása kapcsán azoknak talán kevésbé fájt az elmúlt időszak, de nincs olyan étterem, aki ne érezte volna a saját bőrén, hogy baj van. Igyekeztünk abban partnereink segítségére lenni, hogy árazási struktúránkat és szolgáltatásainkat egyáltalán nem változtattuk meg, így a lakossági árakhoz képest ők továbbra is jelentős kedvezményeket kaphatnak a vásárlásaikra.

  • Jeney György: Sajnos sok lehetősségük nem volt, az kötelező intézkedéseket nem ők hozták. Mindenki azon dolgozott, hogy megtalálja azokat a lehetősségeket, amelyekkel túlélheti a kialakult helyzetet.

  • Ifj. Gödry Zoltán: Úgy látom, hogy a szereplők megtették, amit tudtak. Egy soha nem látott zuhanás közepette, mindenki megpróbált kapaszkodókat találni, hogy fennmaradhasson. Szerintem az a legfontosabb, hogy a legtöbb vállalkozó nem adta fel, hanem folyamatosan a megoldásokat kereste. Sőt, nagyon sokan a bezárást lehetőségként élték meg és felújították a helyeiket, újragondolták magukat. Szerintem ez megsüvegelendő hozzáállás.

Mekkora forgalomvisszaesést realizáltatok?

  • dr. Andrejszki Richárd: Forgalmunkban először március végén következett be komoly visszaesés, amikor a bevételünk kb. 30–40 százalékkal csökkent, amit az emberek otthon maradása indokolt. Az éttermek hatósági bezárása után a forgalmunk kb. 70 százalékkal esett vissza.

  • Jeney György: Jelentőst.

  • Ifj. Gödry Zoltán: Átlagosan 60% feletti forgalom visszaeséssel kellett szembe néznünk.

Mikorra várod, hogy visszatér a korábbi forgalom az üzletekbe?

  • dr. Andrejszki Richárd: Most, hogy az éttermek újra megnyithattak máris tapasztaljuk a növekedést. Ha minden így marad, akkor reméljük, hogy már a következő hónapokban vissza tudjuk szerezni a járvány előtti forgalmunkat.

  • Jeney György: Csak jövő ilyenkorra látom annak reális esélyét , hogy minden visszatérjen a „régi kerékvágásba”. Természetesen lesznek, akik előbb visszaállnak a régi forgalmakra.

  • Ifj. Gödry Zoltán: Az agglomerációban a nyáron én már jó forgalmakra számítok, de Budapesten és különösen a belvárosban 2020-ban szerintem nem tér már vissza a 2019-es évhez hasonló forgalom.

Hogy látod a saját magatok és a szakma jövőjét?

  • dr. Andrejszki Richárd: A saját jövőnk tekintetében a legfontosabb feladat, hogy összehangoljuk a két üzletágunkat, hiszen a professzionális partnereink kiszolgálása és a magánszemélyek felé történő értékesítés egészen különböző feladatokat, fókuszt és erőforrásokat igényel. A szakma véleményem szerint fel fog állni a nehéz helyzetből hónapokon belül, nem számítunk olyan hosszan elhúzódó negatív hatásokra, mint 10 éve a gazdasági válság után.

  • Jeney György: A piac mindenképp átalakul mind a munkavállalói, mind a munkáltatói oldalon. A válság rámutatott az online kereskedelem jelentős szerepére és az abban rejlő lehetősségekre. Mindenképp ebben az irányba szeretnénk fejlődni.

  • Ifj. Gödry Zoltán: Mindenkinek változni kell. El kell fogadni azt, hogy már semmi nem lesz olyan, mint tavaly volt. Szerintem ez nem feltétlenül baj, sőt. Úgy gondolom, hogy minden piaci szereplőt még jobb teljesítményre, szolgáltatásra és még erősebb szakmaiság ösztönöznek majd ezek a körülmények. Előtérbe kerülnek majd a magyar vendégek igényei és az étlapok egyszerűsödni fognak szerintem. A gazdasági környezet nem kedvez majd a fogyasztásnak a magas éttermi áraknak. Viszont a karantén ideje alatt felértékelődtek a személyes kapcsolatok. Reményeim szerint ennek hatására egyre többen ismerik majd fel, hogy mennyire jó dolog a barátainkkal közösen vacsorázni egyet egy szép és igényes budapesti étteremben.

Fog-e és, ha igen milyen irányba fog változni a beszállítói szektor a jövőben?

  • dr. Andrejszki Richárd: Sokat tanultunk és saját bőrünkön tapasztaljuk a változás igényét és gyorsaságát.  A vírus okozta helyzet megnyitotta a kaput a nélkülözhetetlen online platform előtt. Nálunk az ehhez szükséges technikai háttér szerencsére már régóta adott volt, viszont most napi szintűvé váltak a fejlesztések abból a célból, hogy minden igényt kielégítő rendszereink legyenek az összes partnerünk számára.

  • Jeney György: A beszállítói kör ugyan úgy, mint mi, súlyosan érintett a válság által. Az eddigi tapasztalatainkból ki-ki a maga módján, a megfelelő döntések meghozatalával vészeli át a jelenlegi helyzetet.

  • Ifj. Gödry Zoltán: Ha akarjuk, ha nem: a piac változik. Ez automatikus. A fejlődés viszont nem az, azért nagyon keményen meg kell dolgozni. Biztos vagyok benne, hogy lesznek átrendeződések. Hogy kik lesznek ennek a helyzetnek a nyertesei, az attól függ, hogy mennyi tudást, pénzt és energiát képesek beletenni a saját fejlődésükbe.

Milyen új kihívásokkal fog szembesülni a cégetek?

  • dr. Andrejszki Richárd: Ha minden visszaáll a normál kerékvágásba továbbra sem leszünk egyszerű helyzetben, hiszen konkurenseink is fellélegeznek. Legfontosabb most számunkra, hogy a professzionális partnereinket tudjuk támogatni az újraindulásban. A magánvevői üzletágunkkal még rengeteg a munka, hiszen a piacra lépés sok új feladatot hozott számunkra.

  • Jeney György: Vevőink, vásárlóink az eddigieknél is nagyobb elvárásokkal fognak felénk fellépni. Ebben szeretnénk minden téren a maximumot kihozni magunkból.

  • Ifj. Gödry Zoltán: A forgalmi volumenek folyamatos változásához és az új piaci igényekhez és trendekhez, minden korábbinál gyorsabban kell majd alkalmazkodnunk. Ebben már most sok munkánk van és felkészülten várjuk az újabb kihívásokat, változásokat, lehetőségeket.

Milyen jövőt kívánsz a szakmának, a kollégáknak, az üzleteknek és persze magatoknak?

  • dr. Andrejszki Richárd: Stabilitást, tervezhetőséget, fellélegezést mindenkinek és persze sok-sok vendéget!

  • Jeney György: Mindenkinek a legjobbakat. Csak közösen, egymást megértve, sok türelemmel sikerülhet felállnunk és magunk mögött hagyni ezt a válságot.

  • Ifj. Gödry Zoltán: Mindenekelőtt jó forgalmakat és sok mosolygós, elégedett vendégek. Illetve azt, hogy bármilyen nehéz is a helyzet, nézzék a jó oldalát a dolognak: amikor minden bizonytalan, bármi lehetséges.

http://www.helit.hu/

https://chefmarket.hu/

https://gasztropremium.hu/

Előző körkérdésünk:

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Ajánló

Cikk ajánló

Különlegességgel kecsegtet a Stones

A Led Zeppelin gitárosával, Jimmy Page-dzsel közösen felvett és csaknem 50 éve kiadatlan S…