Főoldal Hírek Színes Sokat segíthet életmentéskor az AML-funkció

Sokat segíthet életmentéskor az AML-funkció

9 perc átlagos olvasási idő
0
538
 ehaccp_topbanner3.jpg

Egy veszélyhelyzetben minden másodperc számít. A segélykérés helyszínének gyors meghatározása a segítségnyújtás legnagyobb kihívása, van, hogy élet-halál kérdése. Az Advanced Mobile Location (AML), a 112-es segélyhívószámhoz kapcsolódó kiegészítő funkció, amit az Egységes Segélyhívórendszer üzemeltetője, a NISZ Zrt. a helyi mobilszolgáltatók életmentést támogató technológiáján keresztül biztosít. Az AML funkciónak köszönhetően egyes iOS és Android rendszerű okostelefonok a segélyhívás helyszínadatait automatikusan továbbítják az Országos Rendőr-főkapitányság által fenntartott Hívásfogadó Központokba.

Magyarországon 2013-ban vezették be a 112-es segélyhívószámot egységes európai segélyhívószámként, ami ingyenesen hívható mind vezetékes, mind mobiltelefonról bárhol az Európai Unióban. A 112 nem lépett a meglévő nemzeti segélyhívószámok helyébe, azokkal párhuzamosan működik. A segélyhívószámot csak és kizárólag emberi életeket, környezetet veszélyeztető veszélyhelyzet esetén szabad hívni. A rosszindulatú és fals hívások indokolatlanul terhelik a rendszert. A hívások fogadására az Országos Rendőr-főkapitányság két országos Hívásfogadó Központot hozott létre Miskolcon és Szombathelyen. A segélyhívásokat szakképzett operátorok fogadják, akik közvetlenül koordinálják a segítségnyújtással kapcsolatos tevékenységeket, bevonják a mentők, a katasztrófavédelem vagy a rendőrség készenléti egységeit.

Az Egységes Segélyhívórendszer magyarországi üzemeltetője, a NISZ Zrt. sikeresen pályázott a HELP112 II. fejlesztési projektben való részvételre. Ennek keretén belül hazánk az EENA-val (European Emergency Number Association) és a hat további résztvevő országgal (Dánia, Franciaország, Horvátország, Németország, Portugália, Svédország) együttműködve előkészítette a segélykérés pontosabb helymeghatározásához szükséges fejlesztéseket.

A NISZ Zrt. a fejlesztés megvalósítása után vezette be az AML funkciót hazánkban, ami segíti a hívásfogadó operátort a segélykérés helyszínének gyorsabb és pontosabb meghatározásában. A korábbi, bizonyos esetekben több mint 10 kilométeres helyzetmeghatározásnál az AML segítségével sokkal pontosabban – akár 5 méteres pontossággal – be tudják azonosítani a segélyhívás helyszínét abban az esetben, ha a hívást iOS vagy Android okostelefonokról indítják. Az AML funkció a Hívásfogadó Központoknak értékes időt spórol meg azzal, hogy már közvetlenül, a hívás indításakor továbbítja a hívás helyszínének koordinátáit.

Az iPhone és Android mobiltelefon használóknak semmilyen alkalmazást nem szükséges telepíteniük, a 112-es segélyhívószám hívásával egy időben a mobiltelefon automatikusan aktiválja a funkciót és a helyszín-adatokat közvetlenül a közelebbi Hívásfogadó Központba továbbítja. Az AML aktiválásához az Android OS 4.1 (Google Play Services 9.0), vagy annál magasabb verziójú, míg az iPhone-ok esetében minimum az iOS 13.4 operációs rendszer használata szükséges.
Az AML funkciót a világ több országban sikeresen vezették be. Mind az Apple, mind a Google úgy tervezte meg a funkció támogatását, hogy az a lehető legbiztonságosabb legyen. Az AML csak és kizárólag a 112 hívásakor kapcsol be, a pozíció adatok pedig csak arról a készülékről jelennek meg a Hívásfogadó Központokban, amelyről a segélyhívást kezdeményezték. Az AML itthon a legnagyobb hazai mobilszolgáltató – a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone – hálózatából ingyenesen érhető el.

A funkció bevezetésének kezdetétől kiemelten fontos volt az adatbiztonság. Az ORFK és a NISZ Zrt. a funkció magyarországi bevezetése során nagy hangsúlyt fektettek az adatok biztonságos továbbításra, így az AML funkció által továbbított helymeghatározási adatokat a Hívásfogadó Központok csak a segélyhívással kapcsolatos tevékenységekre használhatják fel.

 OPH/NISZ Zrt./ORFK Kép: Pixabay.com
  • Különleges életmentő kampány indul hazánkban

    Szeptember második szombatja – idén szeptember 9. – az elsősegélynyújtás világnapja. Az el…
  • Minden harmadik álláskereső mobilon keresgél

    Az elmúlt két évben jelentősen emelkedett az álláskereséshez okostelefont használók aránya…
Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Színes

Cikk ajánló

Intenzív országos terjeszkedésbe kezdett a Caffè Vergnano

Budapest, 2024. szeptember 3. – Az olasz prémium kávék rajongói újabb több mint 90 helyszí…