Főoldal Hírek Átólzéig Nagy változás jön a Balatonon

Nagy változás jön a Balatonon

9 perc átlagos olvasási idő
0
479
 ehaccp_topbanner3.jpg

A Balaton északi partjára is korszerű, légkondicionált villamos motorvonatokkal mehetnek nyaralni az utasok, ha elkészül az a villamosítás, amelynek közbeszerzési pályázatát a napokban írta ki az állami beruházó.

 

A korábbi sikertelen pályázat után ismét meghirdette a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a Szabadbattyán– Balatonfüred projekt felsővezeték-, vasútépítési és kiegészítő építési munkáinak tervezését és kivitelezését. Az érintett szakasz a hazai vasút 29-es számú, Székesfehérvár–Tapolca egyvágányú vasútvonalának része, amely forgalmának jelentős hányadát a nyári idegenforgalmi szezonban bonyolítja. Miközben egyre népszerűbbek és egyre jobban kiépülnek a Balaton északi partján fekvő települések, a nyári hétvégéken rendszeresen bedugul az autópálya, és megtelnek a környékbeli utak. Sokat segítene, ha többen vennék igénybe a kötött pályás közlekedést, ehhez azonban korszerűsítésre szorul mind az infrastruktúra, mind a járműpark, mind a szolgáltatás ‒ írja a Magyar Idők.

 

A budapesti vizes világbajnokság idején vitorlásversenyek színhelye volt Balatonfüred, a fejlesztési tárca ezért javítani kívánta a település kötött pályás elérését. Ebből az valósult meg, hogy felújították a füredi vasútállomást és környékét, a vasúti pálya rekonstrukciójára és a felsővezeték kiépítésére azonban idő hiányában nem került sor. Székesfehérvár állomásának átfogó felújítását tavaly fejezték be, Szabadbattyán az első megálló a fejér megyei székhely után. A beruházás során többek között 64,5 kilométeren 50 Hz-es, 2×2,25 kVos váltóáramú felsővezetéket helyeznek fel, kialakítják a felsővezeték energiatávvezérlési rendszerét, emellett egy új, villamos vontatási alállomást építenek.

 

Forrás: MÁV

 

A villamosítás mellett hat vasúti átjárót adnak át, és 44,6 kilométeren végeznek el szabályozási munkálatokat. A felújítás részeként négy állomást teljesen felújítanak: Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásait átépítik, 55 centiméteres, magas peronokat alakítanak ki kiselemes burkolattal. Alsóörsön egy felsővezetéki járműtároló épület is elkészül, hét állomás pedig esőbeállót kap. A közbeszerzési kiírás szerint a pályázatok beadási határideje február 19., a munkálatok befejezésének határideje a szerződéskötéstől számított harminc hónap, vagyis

 

érvényes pályázat esetén 2020 végére, 2021 nyarára Budapest és Balatonfüred között már elektromos motorvonatok is járhatnak.

A felújítás egy nagyobb, a Balaton északi partjának vasúti közlekedését Keszthelyig megújító korszerűsítés első üteme. A szakmai sajtóban bírálták a szakaszkijelölést, hiszen a villamos járművek kényelmét a Székesfehérvár – valamint Budapest – felől érkezők csak Balatonfüredig élvezhetik. Azoknak, akik továbbutaznának Tapolca felé, át kell szállniuk, hiszen a villanyvonatok csak odáig tudnak közlekedni – mindaddig, amíg a villamosítás a további szakaszokon is el nem készül. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a legnagyobb utasforgalmat Balatonfüred bonyolítja le az északi parton, a jegyvásárlók nagyobb részét az ide utazók teszik ki.

 

A vasúti szolgáltatás vonzerejét növelheti, ha korszerű járművek állnak forgalomba. Jelenleg koros, de felújított ingavonatok teljesítenek szolgálatot a nyári szezonban. Ha elkészül a rekonstrukció, ahogy a déli parton, úgy a Székesfehérvár–Balatonfüred viszonylaton is feltűnhetnek a korszerű, légkondicionált FLIRT elektromos motorvonatok. Mi több, a tavaly nyári szerződéskötés értelmében már 2019-ben megérkeznek az első Stadler gyártmányú KISS emeletes motorvonatok a MÁVStarthoz, így nem kizárt, hogy ezeket a 600 ülőhelyes járműveket is bevetik a zsúfolt nyári hétvégi forgalomban. A Balaton megközelítése a főváros irányából vasúton a legbiztonságosabb: a forgalmas nyári hétvégéken az M7-es autópálya a balesetek miatt rendszeresen járhatatlanná válik.

 

A déli oldalon az elmúlt években végig felújították a vasúti pályát, és korszerű járművekkel látják el a forgalmat. Siófokra nem egészen egy óra alatt leér a gyorsvonat.

 

 

 

OPH/infostart/Magyar Idők Kép: pixabay.com
Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Átólzéig

Cikk ajánló

Egyre többen csatlakoznak az Autómentes Naphoz

Több mint 200 millió forint támogatási igényt nyújtottak be települések az Európai Mobilit…