Főoldal Hírek Életmód Indul a vízfogyasztást népszerűsítő Aqua Challenge

Indul a vízfogyasztást népszerűsítő Aqua Challenge

8 perc átlagos olvasási idő
0
34
 ehaccp_topbanner3.jpg

Az egészséges táplálkozás fontos része a megfelelő folyadékbevitel. Az optimális hidratáltság és az egészséges életmód támogatására az Emberi Erőforrások Minisztériumának háttérintézménye, az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet az Emmi Egészségügyért Felelős Államtitkárságának közreműködésével, másodjára hirdeti meg országos kampányát: az októberi Aqua Challenge-et. A kihívás célja, hogy egy hónapon át minden résztvevő csak vizet fogyasszon folyadékpótlás céljából.

A megelőzésre és egészséges életmódra törekvő felhívások és kezdeményezések az „Új egészségkultúra” program célkitűzéseit segítik, amelyet Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere hirdetett meg 2019 tavaszán.

Az egészség megőrzéséhez számos dologra oda kell figyelni, mint például a helyes táplálkozásra, a rendszeres mozgásra vagy a megfelelő alvásidő-mennyiségre. A helyes táplálkozás azonban nem csak az elfogyasztott ételeket, de az italokat is jelenti.

Többszáz millió évvel ezelőtt az emlősök szárazföldi elterjedése nem lett volna elképzelhető, ha nem alakult volna ki a szomjazási ösztön. A testünk egészséges működéséhez elengedhetetlen a megfelelő folyadékbevitel, fent kell tartani a szervezet folyadékegyensúlyát. Nem mindegy azonban, hogy mit és mennyit iszunk.

A szomjoltásra a víz a legalkalmasabb folyadék, aminek biológiai jelentősége hatalmas, a víz segít elszállítani az oxigént és a tápanyagokat a szervezet megfelelő pontjaira, megkönnyíti az emésztést, ez teszi rugalmassá a bőrt és a hajat, segíti az izmok és a szív működését, frissen tartja az agyat és képes nagy melegben vagy sportoláskor lehűteni a testünket. Ahhoz, hogy a megfelelő folyadékbevitelt biztosítsuk a szervezet számára, egy felnőttnek naponta körülbelül 2-3 liter folyadékot kell bevinnie a szervezetébe. Természetesen nem lehet mindenki számára érvényesen, egyetlen egzakt számmal megjelölni a szükséges folyadékmennyiséget. Az éghajlat, a külső hőmérséklet, a páratartalom, a fizikai aktivitás mértéke, az egészségi állapot, az életkor, az elfogyasztott étel sótartalma mind befolyással van a folyadékszükségletre, továbbá fontos figyelembe venni azt is, hogy az elfogyasztott élelmiszereknek is van víztartalma. Összességében, átlagos hőmérsékleti körülmények között az egészséges, átlagos fizikai aktivitású felnőtt egyének számára napi 2 liter folyadékfogyasztás ajánlható.

Ám korántsem mindegy, hogy mi van az adott szomjoltóban! A hozzáadott cukrot tartalmazó italok negatív hatással lehetnek az étrendre, rendszeres fogyasztásuk hosszútávon túlsúlyhoz vagy elhízáshoz vezethetnek, ami fokozza a szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség, daganatok, ízületi betegségek és a depresszió kialakulásának veszélyét. Az OGYÉI által rendszeresen elvégzett reprezentatív felmérésből kiderült, hogy mind a felnőtt nők, mind a felnőtt férfiak napi 1 pohár üdítőt fogyasztanak el, ami több, mint az ajánlott alkalmankénti 1-1 pohár.

Az OGYÉI tudatosítani szeretné, hogy a megfelelő táplálkozásnak a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitel is elengedhetetlen része, és erre a célra a víz a legalkalmasabb. Az Aqua Challenge célja, hogy minél több embert buzdítson a vízivásra. Akik csatlakoznak a kihíváshoz vállalják, hogy 30 napon át csak vízzel fogják oltani a szomjukat. Így egy hónap alatt megtapasztalhatják a vízfogyasztás és a cukorbevitel csökkentésének pozitív egészségügyi hatásait.


Az idei Aqua Challenge-ről minden információ megtalálható ezen az oldalon.

OPH/OGYÉI/Pixabay

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Életmód

Cikk ajánló

Keresik a magyarok kedvenc házi süteményeit

Új fejezettel folytatódik a Mit eszik az ország? gasztrofelmérés: itt a nagy sütikörkép!Me…