Főoldal Hírek Utazás Új utazási tendenciák az Y és a Z generációnál

Új utazási tendenciák az Y és a Z generációnál

12 perc átlagos olvasási idő
0
469
 ehaccp_topbanner3.jpg

Összesen több mint 800 milliárd dolláros vásárlóerővel rendelkezik a mai Y és Z generáció, utazási és pénzköltési szokásaik azonban merőben eltérnek a korábbi generációkétól – derül ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) oktatói által végzett kutatásból.

A turizmus jelenleg legmeghatározóbb fogyasztói csoportja elsősorban az élményeket keresi, és egyértelműen leteszi a voksát a digitális megoldások mellett. Mivel a Z generációsok 2020-ra a világ vásárlóinak 40 százalékát fogják kitenni, a szállodáknak is alkalmazkodniuk kell a változáshoz az üzleti siker érdekében.

Saját kutatásban vizsgálták az Y és Z generációs fiatalok – azaz az 1980-1994 között született ún. Millenárisok, és az 1995-2000 között született digitális bennszülötteknek is nevezett korosztály – utazási szokásait a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) turizmus szakjának oktatói. A több mint 300 fős, a hallgatók körében végzett kutatás azt mérte fel, milyen elvárásokat támaszt a korosztály a szállodákkal szemben és mi jelent számukra értéket utazásaik során. Bár nem ez a két korcsoport napjaink legnagyobb létszámú fogyasztói szegmense, kétségkívül ők rendelkeznek a legmeghatározóbb vásárlóerővel: a 86 millió főt számláló Y generáció esetében ez évi 200 milliárd dollárt jelent, míg a jelenleg még fiatal, de már sok esetben önálló keresettel rendelkező Z generáció a családi költésekre gyakorolt hatása révén már 600 millió dolláros vásárlóerővel bír. Az utóbbi csoport szülőktől kapott zsebpénze évi további 44 milliárd akár utazásra is elkölthető dollárt jelent világszinten.

Ezért utaznak a fiatalok

A felmérés eredményei szerint a korosztály legnagyobb hányada (55 százalék) elsősorban üdülési és pihenési célból utazott az elmúlt fél évben. A második leggyakoribb utazási cél a városlátogatás volt (19 százalék), melynek oka valószínűsíthetően az európai nagyvárosok kedvezményes és gyors elérési lehetősége a fapados repülőjáratok révén, valamint az egyetemisták megnövekedett utazási igénye. Az üzleti célból történő utazás elsősorban az Y generációt jellemezte, a vizsgált csoportban ez a harmadik leggyakoribb (9 százalék) tényező.

Rövid utazások, minél gyakrabban

A megkérdezettek körében a kétéjszakás utazások a legnépszerűbbek (35 százalék), melyeket a listán a 4-7 éjszakás tartózkodások követnek, a hosszabb, akár kéthetes utazásokat kedvelők aránya azonban csupán 5 százalék. A kitöltők közel kétharmada évente háromnál is több alkalommal utazik, így ez a korosztály – a korábbi generációkkal ellentétben – már nem évente egy-egy hosszabb utazásra gyűjt, hanem több rövidebb pihenési lehetőséget keres. A fiatalok jellemzően párjukkal vagy családjukkal indulnak útnak.

A hostelek ideje lejárt

A szegmens szállodákkal szemben támasztott legmagasabb elvárása az, hogy a szobák és a belső terek tiszták és rendezettek legyenek. Hasonlóan fontos a korosztály szemében a barátságos személyzet és a biztonság. A legfontosabb kritériumok között szerepel továbbá a szállodában kínált ételek és italok minősége, az elvonulás lehetősége, valamint a szálláshely megfizethetősége is. A válaszadók több mint fele a 4 csillagos szállodákat részesíti előnyben, de kedveltek a 3 csillagos hotelek (36 százalék) is. Mivel a fiatalok már egyetemi éveik alatt is dolgoznak, meg tudják fizetni a magasabb kategóriájú szálláshelyeket, így az 1 és 2 csillagos hostelekben és panziókban csupán 1-2 százalékuk száll meg. A hallgatók nagy többsége saját bevallása szerint egyáltalán nem lojális a már kipróbált szállodákhoz – mindez párhuzamba vonható a Z generáció általános jellemzésével, mely szerint számukra a termék sokkal fontosabb a márkánál, ezért gyorsan és könnyen váltanak a márkák között a magasabb minőség reményében. A METU egy korábbi, kifejezetten a különféle generációk általános márkahűségét vizsgáló kutatásából szintén kiderül, hogy a Z generációsok között a legalacsonyabb a márkákhoz hűségesek (27 százalék) és a legmagasabb a hűtlenek aránya (12 százalék).

Élményszerzés mindenekelőtt

Az Y és Z generációkra összességében igaz, hogy a különleges, egyedi programokat és szolgáltatásokat keresik, elégedettségüket megszerzett élményeik befolyásolják. Folyamatosan keresik a digitális eszközhasználat lehetőségeit, élményeiket pedig azonnal megosztják a közösségi oldalakon. „2020-ra a Z generáció alkotja majd a világ vásárlóinak 40 százalékát, a megszólításukhoz pedig a szállodáknak is változtatniuk kell az eddig megszokott módszereken” – mondta Kulcsár Noémi, a METU Turizmus-vendéglátás alapszakjának szakvezetője. „Ez a korosztály már mindent digitálisan intéz és online értékelések alapján választja ki, hol szeretné eltölteni az idejét. Napjaink fiataljai már nem standardizált szolgáltatásokat, hanem személyre szabott élményeket keresnek utazásaik során.” A megkérdezettek számára a szállodai szolgáltatások közül a legnagyobb élményértékkel a gasztronómia bír, ezt pedig a wellness & beauty szolgáltatások, valamint a szobák, belső terek dizájnja és hangulata követi – utóbbi két tényező szinte azonos értékű a korosztály számára.

OPH/Pixabay/Metu
Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Utazás

Cikk ajánló

Egyre többen fizetnek akár magasabb árat is hazai termékekért

Az élelmiszeripar kiemelkedő stratégiai ágazat, melynek fejlesztése komoly felelősséget je…