Átólzéig Mit tegyünk a rossz ajándékokkal? Szerkesztő : Asztalos István Közzétéve: 2018-12-24 9 perc átlagos olvasási idő 0 607 Oszd meg Facebook Oszd meg Twitter Oszd meg Google+ Oszd meg Reddit Oszd meg Pinterest Oszd meg Linkedin Oszd meg Tumblr Még a karácsonyi ünnepek előtt járunk ugyan, de érdemes lehet felkészülni az ünnepek után esetlegesen ránk váró feladatokra, mint például a nem tetsző, már meglévő, vagy hibás ajándékok visszavitele. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegyűjtötte mire érdemes odafigyelni, milyen jogai vannak a fogyasztóknak. Nem működik az ajándéknak szánt turmixgép? Nem tetszik a karácsonyi pulóver színe? Mikor van és mikor nincs helye reklamációnak? A két eset között az a különbség, hogy míg a hibás turmixgép esetén – annak hibája miatt – élhetnek a fogyasztók szavatossági igényeikkel (elsősorban kijavítás vagy kicserélés, másodsorban pedig vételár-leszállítás vagy a vételár visszatérítés iránti igény), addig a hibátlan pulóvernél nincs lehetőség reklamációra. Nem tetsző színű vagy méretű termék esetén tehát csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra, vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Ha online rendeltük a nem tetsző terméket, akkor a kézhezvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Természetesen pár kivétel itt is van, például a kifejezetten a mi utasításaink alapján készült termékek (pólóra fénykép nyomtatása), vagy csomagolásából kibontott szoftverek, DVD-k. „Akciós árut nem cserélünk” – hibás kereskedői magatartás A már említett szavatossági igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak – ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról. A kereskedők, illetve vállalkozások kötelesek tehát figyelembe venni a fogyasztók akciós termékekre vonatkozó minőségi kifogásait. „Háromnapos csereszabály mindenre vonatkozik” – tévhit! Általános tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további nélkül visszavihet a fogyasztó a kereskedőhöz, illetve visszakérheti annak vételárát. Amennyiben olyan termékről van szó, amely az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében szerepel, (például háztartási gépek, televíziók, okostelefonok 10.000 Ft eladási vételár felett) és a fogyasztó a termék hibája miatt csere iránti igényét 3 munkanapon belül érvényesíti, úgy a kereskedő köteles kicserélni az adott terméket. Egyéb esetben nem. A kötelező jótállás időtartama egyébként egy év. „Vásárlást követő 3 nap után csak a szakszervizbe lehet vinni a hibás terméket” – hibás kereskedői magatartás Amennyiben egy termék meghibásodik, kizárólag a fogyasztón múlik, hogy közvetlenül a szakszervizhez viszi a készüléket, vagy a kereskedőnél jelenti be reklamációját. A szakszerviz kizárólag javítást végez, míg a kereskedőtől lehet kérni a javításon kívül a cserét, a vételár leszállítását, vagy a teljes vételár visszatérítését. A jogszabály nem rendelkezik csereutalványról, így nem lehet azt megkövetelni a fogyasztótól, hogy ilyet szerezzen be a szakszerviztől, és csak ezen utalvány alapján hajlandó a kereskedő cserélni a hibás terméket. Panaszok, kifogások ügyintézése Reklamáció esetén ügyeljenek a fogyasztók arra is, hogy minőségi kifogásukról jegyzőkönyv készüljön (erről egyébként a kereskedő köteles gondoskodni), ha ez mégis elmaradna, jelezzék panaszukat a Vásárlók Könyvébe történt bejegyzésükkel. Erre azonnal, de legkésőbb harminc napon belül írásban köteles válaszolni a vállalkozás. Néhány jó tanács: Mindig tegyük el a vásárlást igazoló nyugtát/blokkot!Reklamációnkról mindig vetessünk fel jegyzőkönyvet! A jegyzőkönyv egy példánya a fogyasztót illeti.Tartsuk be a használati útmutatóban lévő szabályokat! OPH/FEOSZ Kép: Pixabay Elrajtolt a Magyarország étele 2021 szakácsverseny Húsvéti tojásfestő pályázatot hirdet a pécsi Zsolnay Örökségkezelő Az immunrendszer erősítését célzó kampányt indít a vöröskereszt és a dietetikusok szövetsége A sport a kulcs a női vezetők üzleti sikereihez? Erdőket fejleszt Budapesten a Pilisi Parkerdő Zrt.
Íme a receptek, amelyekkel Marton Adri a Mikulást várja Adri azt mondja, hogy Mikuláskor ismét előtör belőle a gyermeki énje, így izgatottan, és …
Íme, a legjobb bor-étel párosítások karácsonyra Közeledik a karácsony, ideje összeállítani a vendégváró étlapot! A klasszikus ünnepi fogásokhoz leginkább illő …
Tavaszra megújul a balatonfüredi Tagore sétány Tavaszra megújul a balatonfüredi Tagore sétány (MTI) -Tavaszra megújul a balatonfüredi Tagore sétány, a …
Pega Pata parádé és gasztronómiai fesztivál 2017.09.02-án megrendezésre kerül a IX. Pega Pata Parádé és Gasztronómiai Fesztivál. Melynek keretén belül …