Főoldal Hírek Csőposta Iskolakezdés kontra háztartás: ezekkel az okos funkciókkal spórolhatnak időt a magyar szülők

Iskolakezdés kontra háztartás: ezekkel az okos funkciókkal spórolhatnak időt a magyar szülők

16 perc átlagos olvasási idő
0
244
 ehaccp_topbanner3.jpg

Naponta 3-4 órát is foglalkoznak az általános iskolás diákok szülei gyermekük iskolai teendőivel, derült ki a MediaMarkt legfrissebb hazai kutatásából. A megkérdezettek közel fele a reggeli előkészületekre, valamint a közös tanulásra szánja a legtöbb időt – utóbbi még középiskolában is jelentős időt igényel. A műszaki áruházlánc gyakorlati tippeket ad arra, hogy okostechnológiai megoldásokkal miként lehet, legalább a házimunka terén időt spórolni.

Szinte napokon belül itt a tanévkezdés, ezzel pedig a szülőknek is újra kell tervezniük az időbeosztásukat, ugyanis számos iskolai teendő borítja majd a nyáron megszokott rutint. A MediaMarkt műszaki áruházlánc megbízásából készült friss felmérésből kiderült, hogy az általános-, vagy középiskolás diákok szüleinek közel 40%-a naponta átlagosan 1-2 órát fordít az iskolai teendőkre, a reggeli elindulástól, a közös tanuláson át, egészen a szülői értekezletig. Azonban 17%-uk akár 3-4 órát is eltölt ezekkel a teendőkkel – utóbbi választ zömében alsó- és felső tagozatos gyerekek szülei adták, ami talán nem is meglepő, hiszen a kisiskolások még több figyelmet igényelnek. A megkérdezettek közel fele a reggeli előkészületekkel úszik el leginkább, ezt az időemésztő feladatot is toronymagasan az alsósok szülei jelölték.

Iskola letudva, de mi a helyzet a háztartással?

A háztartással kapcsolatos teendők közül a rendrakás, elpakolás és rendszerezés veszi el a legtöbb időt (56% szerint), de szintén a szülők több mint felének jelent nagyobb időkiesést a sütés-főzés. Több mint harmaduk a főzési előkészületeket, illetve a bevásárlást tartja továbbá a legidőigényesebbnek, a válaszadók harmada pedig a mosogatást, valamint a felmosást és a piszkos felületek tisztítását.

Szerencsére a technológia, és ma már az okostechnológia, a háztartásban sokat tud segíteni, így akár időt is megtakarítva arra, hogy az iskolai teendőkkel, gyermekükkel foglalkozhassanak a mai szülők.
A sütés-főzés előkészületeit a különböző robotgépek (aprítógép, turmixgép, vagy „smoothie maker”), az ételkészítést pedig akár időzíthető, étel-és alapanyag szerinti kész programok segíthetik. Az egyszerűbb ételek elkészítésére ma már a korszerűbb mikrohullámú sütők is alkalmasak, például akár sültkrumplit, tésztát, vagy pizzát is lehet sütni bennük, de párolni, kiolvasztani is lehet a legmodernebb készülékekkel. Egyes sütők beépített maghőmérőjük segítségével azt is jelzik, ha elkészült az étel, így nem kell tíz percenként ellenőrizni, amennyiben pedig elektromos főzőlap van otthon, a legmodernebbek extra gyors felfűtéssel tudják segíteni a gyors forralást, melegítést.

„Egyes gyártók ma már olyan okostechnológiával egészítik ki a háztartási gépeket, legyen az egy mosógép, egy sütő vagy egy hűtőszekrény– aminek segítségével akár távolról is vezérelhetjük őket egy telefonos applikációval, időzítve és ellenőrizve működésüket.”

mondta el Gremsperger Barbara, a MediaMarkt háztartási nagygép kategória menedzsere. „A legújabb mosó-és mosógatógépeknek mind van már időmenedzsment-funkciója, amivel nem csak időt, de energiafogyasztást is tudunk spórolni. A mosógépeknél az ún. késleltetett programok legújabb verziói még a mosás után is órákig frissen tudják tartani a ruhákat, amennyiben nincs idő azonnal kiteregetni, a mosó-szárítógépek pedig egy programban végzik el ezt a feladatot, így a ruhákat gyakorlatilag csak el kell pakolni” – összegezte Gremsperger Barbara.

Fontos szempont tehát, hogy az egyes háztartási gépek előre időzített programjainak futása alatt lehet a rendrakásra vagy a házi feladat ellenőrzésre, esetleg a másnapi iskolai előkészületekre koncentrálni, anélkül, hogy az ember azon aggódna, elfelejtett valamit. A szülők egy része tisztában van ezekkel az okosfunkciókkal, és azzal a ténnyel, hogy időt szabadíthatnának fel így a mindennapokban: 30%-uk szerint az okos takarítóeszközök (mint például egy, felmosást is elvégző robotporszívó) jelenthetnek megoldást, a válaszadók negyede a speciális mosási programokra, 15%-uk a konkrét ételkészítési programokra, 14% pedig az időzítő funkcióra esküszik. Mindezek ellenére a megkérdezettek több mint harmada nem gondolja, hogy ezek a megoldások segíthetnek neki, vélhetően nincsen tisztában a funkciók időhatékonyságban betöltött szerepével.

A kutatásban résztvevő szülők több mint kétharmada szeretné, ha több időt tölthetne a gyermekeivel a háztartási feladatok helyett, így ennek érdekében hajlandó lenne akár több pénzt is áldozni olyan háztartási berendezésre, amellyel időt spórolhatna meg.

Érdekesség – közös tanulás: segítség vagy hátráltatás?

A szülők közel felének (47%-nak) a közös tanulás, illetve a házifeladatok ellenőrzése veszi el a legtöbb idejét. Érdekes módon ez az arány a felső tagozatos gyerekek szüleinél a legmagasabb, de a középiskolások esetében is jelentős számú szülő, a megkérdezettek harmada jelölte meg ezt a legidőigényesebb teendőként.

Lantos Mihály, tanulásmódszertani szakértő szerint az ebben a korosztályban is fennálló gyakorlat könnyen lehet azzal, a szülők által gyakran alkalmazott, de hibás gyakorlattal azonos, hogy amikor segíteni szeretnének a gyereknek látván, hogy nem boldogul, gyakorlatilag elvégzik helyette a feladatot: „A közös tanulás által a gyerek a megszerzett tudásnak legfeljebb a felét birtokolja, és ha másnap be kell számolnia az iskolában, akkor nem lesz túl eredményes, hiszen a tudás másik fele a szülőnél van.” – hívja fel a figyelmet a szakértő, aki az ilyen jellegű tanulás helyett azt javasolja, hogy a szülők inkább tanulási eszközöket adjanak a gyerek kezébe, és tanítsák meg azokat használni. Természetesen ez is időigényes feladat lehet elsőre, de jól alkalmazva, idővel akár a közös tanulással eltöltött időt is csökkentheti „Mutassunk neki jegyzeteléstechnikát, tanítsuk meg az idejét jól beosztani, hogy hogyan használja a képzeletét és fantáziáját, tanítsuk meg kérdezni és segítsünk felépíteni a saját, személyre szabott tanulási stratégiáját.” – zárta gondolatait a szakértő.

A kutatásról

A kutatás MediaMarkt megbízásából a Pulzus kutatási applikációval készült 318 fő részvételével. A 18 év feletti magyar lakosságot reprezentálja – akinek gyermeke alsó-, felső tagozatos, vagy középiskolába jár – nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint. Az adatfelvétel 2022. augusztusában történt.

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Csőposta

Cikk ajánló

MATE oktató-kutató kollégái is részt vettek az V. Tisza-tavi PET Kupán

2023. vége és 2024. márciusa között hét árhullám vonult le a Tiszán, jelentős mennyiségű h…