Főoldal Hírek Csőposta Iskolakezdés kontra háztartás: ezekkel az okos funkciókkal spórolhatnak időt a magyar szülők

Iskolakezdés kontra háztartás: ezekkel az okos funkciókkal spórolhatnak időt a magyar szülők

16 perc átlagos olvasási idő
0
260
 ehaccp_topbanner3.jpg

Naponta 3-4 órát is foglalkoznak az általános iskolás diákok szülei gyermekük iskolai teendőivel, derült ki a MediaMarkt legfrissebb hazai kutatásából. A megkérdezettek közel fele a reggeli előkészületekre, valamint a közös tanulásra szánja a legtöbb időt – utóbbi még középiskolában is jelentős időt igényel. A műszaki áruházlánc gyakorlati tippeket ad arra, hogy okostechnológiai megoldásokkal miként lehet, legalább a házimunka terén időt spórolni.

Szinte napokon belül itt a tanévkezdés, ezzel pedig a szülőknek is újra kell tervezniük az időbeosztásukat, ugyanis számos iskolai teendő borítja majd a nyáron megszokott rutint. A MediaMarkt műszaki áruházlánc megbízásából készült friss felmérésből kiderült, hogy az általános-, vagy középiskolás diákok szüleinek közel 40%-a naponta átlagosan 1-2 órát fordít az iskolai teendőkre, a reggeli elindulástól, a közös tanuláson át, egészen a szülői értekezletig. Azonban 17%-uk akár 3-4 órát is eltölt ezekkel a teendőkkel – utóbbi választ zömében alsó- és felső tagozatos gyerekek szülei adták, ami talán nem is meglepő, hiszen a kisiskolások még több figyelmet igényelnek. A megkérdezettek közel fele a reggeli előkészületekkel úszik el leginkább, ezt az időemésztő feladatot is toronymagasan az alsósok szülei jelölték.

Iskola letudva, de mi a helyzet a háztartással?

A háztartással kapcsolatos teendők közül a rendrakás, elpakolás és rendszerezés veszi el a legtöbb időt (56% szerint), de szintén a szülők több mint felének jelent nagyobb időkiesést a sütés-főzés. Több mint harmaduk a főzési előkészületeket, illetve a bevásárlást tartja továbbá a legidőigényesebbnek, a válaszadók harmada pedig a mosogatást, valamint a felmosást és a piszkos felületek tisztítását.

Szerencsére a technológia, és ma már az okostechnológia, a háztartásban sokat tud segíteni, így akár időt is megtakarítva arra, hogy az iskolai teendőkkel, gyermekükkel foglalkozhassanak a mai szülők.
A sütés-főzés előkészületeit a különböző robotgépek (aprítógép, turmixgép, vagy „smoothie maker”), az ételkészítést pedig akár időzíthető, étel-és alapanyag szerinti kész programok segíthetik. Az egyszerűbb ételek elkészítésére ma már a korszerűbb mikrohullámú sütők is alkalmasak, például akár sültkrumplit, tésztát, vagy pizzát is lehet sütni bennük, de párolni, kiolvasztani is lehet a legmodernebb készülékekkel. Egyes sütők beépített maghőmérőjük segítségével azt is jelzik, ha elkészült az étel, így nem kell tíz percenként ellenőrizni, amennyiben pedig elektromos főzőlap van otthon, a legmodernebbek extra gyors felfűtéssel tudják segíteni a gyors forralást, melegítést.

„Egyes gyártók ma már olyan okostechnológiával egészítik ki a háztartási gépeket, legyen az egy mosógép, egy sütő vagy egy hűtőszekrény– aminek segítségével akár távolról is vezérelhetjük őket egy telefonos applikációval, időzítve és ellenőrizve működésüket.”

mondta el Gremsperger Barbara, a MediaMarkt háztartási nagygép kategória menedzsere. „A legújabb mosó-és mosógatógépeknek mind van már időmenedzsment-funkciója, amivel nem csak időt, de energiafogyasztást is tudunk spórolni. A mosógépeknél az ún. késleltetett programok legújabb verziói még a mosás után is órákig frissen tudják tartani a ruhákat, amennyiben nincs idő azonnal kiteregetni, a mosó-szárítógépek pedig egy programban végzik el ezt a feladatot, így a ruhákat gyakorlatilag csak el kell pakolni” – összegezte Gremsperger Barbara.

Fontos szempont tehát, hogy az egyes háztartási gépek előre időzített programjainak futása alatt lehet a rendrakásra vagy a házi feladat ellenőrzésre, esetleg a másnapi iskolai előkészületekre koncentrálni, anélkül, hogy az ember azon aggódna, elfelejtett valamit. A szülők egy része tisztában van ezekkel az okosfunkciókkal, és azzal a ténnyel, hogy időt szabadíthatnának fel így a mindennapokban: 30%-uk szerint az okos takarítóeszközök (mint például egy, felmosást is elvégző robotporszívó) jelenthetnek megoldást, a válaszadók negyede a speciális mosási programokra, 15%-uk a konkrét ételkészítési programokra, 14% pedig az időzítő funkcióra esküszik. Mindezek ellenére a megkérdezettek több mint harmada nem gondolja, hogy ezek a megoldások segíthetnek neki, vélhetően nincsen tisztában a funkciók időhatékonyságban betöltött szerepével.

A kutatásban résztvevő szülők több mint kétharmada szeretné, ha több időt tölthetne a gyermekeivel a háztartási feladatok helyett, így ennek érdekében hajlandó lenne akár több pénzt is áldozni olyan háztartási berendezésre, amellyel időt spórolhatna meg.

Érdekesség – közös tanulás: segítség vagy hátráltatás?

A szülők közel felének (47%-nak) a közös tanulás, illetve a házifeladatok ellenőrzése veszi el a legtöbb idejét. Érdekes módon ez az arány a felső tagozatos gyerekek szüleinél a legmagasabb, de a középiskolások esetében is jelentős számú szülő, a megkérdezettek harmada jelölte meg ezt a legidőigényesebb teendőként.

Lantos Mihály, tanulásmódszertani szakértő szerint az ebben a korosztályban is fennálló gyakorlat könnyen lehet azzal, a szülők által gyakran alkalmazott, de hibás gyakorlattal azonos, hogy amikor segíteni szeretnének a gyereknek látván, hogy nem boldogul, gyakorlatilag elvégzik helyette a feladatot: „A közös tanulás által a gyerek a megszerzett tudásnak legfeljebb a felét birtokolja, és ha másnap be kell számolnia az iskolában, akkor nem lesz túl eredményes, hiszen a tudás másik fele a szülőnél van.” – hívja fel a figyelmet a szakértő, aki az ilyen jellegű tanulás helyett azt javasolja, hogy a szülők inkább tanulási eszközöket adjanak a gyerek kezébe, és tanítsák meg azokat használni. Természetesen ez is időigényes feladat lehet elsőre, de jól alkalmazva, idővel akár a közös tanulással eltöltött időt is csökkentheti „Mutassunk neki jegyzeteléstechnikát, tanítsuk meg az idejét jól beosztani, hogy hogyan használja a képzeletét és fantáziáját, tanítsuk meg kérdezni és segítsünk felépíteni a saját, személyre szabott tanulási stratégiáját.” – zárta gondolatait a szakértő.

A kutatásról

A kutatás MediaMarkt megbízásából a Pulzus kutatási applikációval készült 318 fő részvételével. A 18 év feletti magyar lakosságot reprezentálja – akinek gyermeke alsó-, felső tagozatos, vagy középiskolába jár – nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint. Az adatfelvétel 2022. augusztusában történt.

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Csőposta

Cikk ajánló

Ültesd gyakorlatba tudásod, borítsd zöldbe kiskerted

Légy a kerted mestere a MATE felnőttképzésének segítségével Gödöllő, 2025. március 24. – A…