Főoldal Hírek Átólzéig Hipertónia – azaz, a magas vérnyomás

Hipertónia – azaz, a magas vérnyomás

5 perc átlagos olvasási idő
0
792
 ehaccp_topbanner3.jpg

Hipertónia – azaz, a magas vérnyomás

 

Magas vérnyomásról akkor beszélünk, ha a vérnyomás nyugalmi állapotban 140/90 hgmm érték felett van. A magas vérnyomásos betegnél szükségszerű a minden napos vérnyomásmérés. 

 
A magas vérnyomás kialakulásának hátterében több dolog is állhat, ilyen pl:
  • magas sóbevitel
  • genetikai háttér
  • túlsúly
  • alkohol
  • stressz

 

A magas vérnyomásnak két fajtáját különböztetjük meg:

  • esszenciális hipertónia (ide tartozik pl: örökletesség, mozgáshiány, stressz)
  • szekunder (pl: hormonális betegségek, gyógyszer mellékhatásaként létrejött)

 

A kezdeti stádiumban nem is lehet észrevenni, majd tünetek észlelhetők, de még ebből sem lehet konkrétan erre következtetni. A tünetek a következők lehetnek:

  • fejfájás
  • fáradékonyság
  • orrvérzés
  • mellkasi fájdalom
  • szédülés stb…

 

A táplálkozásra nagyon oda kell figyelni, a mozgást be kell vezetni a napi életbe, túlsúlyos egyén esetén energiaszegény diétát kell bevezetni. A magas vérnyomás diétája:

  • Zsírszegény étrend (napi 0,8/ttkg/nap)
  • A só fogyasztásra kimondottan oda kell figyelni, sószegény diétára van szükség. (3 g sónál ne legyen több).A megfelelő kálium és magnézium bevitel nagyon fontos, emellett nátrium szegény legyen a diéta.
  • Rost dús étrendet kell kialakítani, ami nem csak az emésztésben segít és segít elérni a kívánt testsúlyt, hanem a felesleges vérzsírok felszívódását is csökkenti. (napi 30-35 gr)
  • Ajánlatos az Omega 3 zsírsav bevitele. – ez megtalálható a halolajban, vagy akár a lenmagban.
  • Tejtermékek fogyasztásánál ajánlatos a zsírszegényt választani, míg a zsiradékoknál a telítetlen zsírsavakban gazdag növényi olajokat.
  • Húskészítményeknél a halak előnyt élveznek, abból is az Omega 3 tartalmúak. Ugyanúgy előnyt élveznek a csirke és sovány húsok, felvágottak.
  • Zöldségeknél a magas béta karotin tartalmúak, káposzta félék, hagyma félék, zöld színű zöldségek.
  • Gabonatermékekből javasolt a teljes kiőrlésű, zabkorpa, zabpehely, barna rizs, rost dús termékek.
  • Ha édes termékre vágyik, akkor érdemes otthon készíteni cukormentes süteményt, joghurtot. A cukros termékek nem javasoltak.
  • Nagyon oda kell arra figyelni, hogy az alkoholt elkerüljék, napi 2 kávénál ne legyen több, illetve a cukros üdítők is kerülendők.
  • Főzésnél inkább a párolás, zsírszegény sütés kerüljön előtérbe!

 

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Átólzéig

Cikk ajánló

Öt magyar érem a Champagne és Pezsgő Világbajnokságon

Egy arany- és négy ezüstérmet nyertek el a somlói Kreinbacher Pincészet és a Törley Pezsgő…