Főoldal Hírek Színes Duplaannyi fogyott a kalóriaszegény italokból

Duplaannyi fogyott a kalóriaszegény italokból

8 perc átlagos olvasási idő
0
805
 ehaccp_topbanner3.jpg

Duplaannyi fogyott a kalóriaszegény italokból

 

Visszaszoktak a hazai vásárlók a gyümölcslevekre és többen választják a drágább üdítőitalokat, miközben egyre kevesebben érik be csapvízzel a minőségi ásványvizek fogyasztása helyett – tudta meg a Magyar Idők. Az alkoholmentes italok gyártóit képviselő szövetség szerint a reálkeresetek bővülése a frissítők piacán is érezteti hatását.

Vastagabb lett a családok pénztárcája az utóbbi két évben, meglátszik ez a fogyasztási szokásokon is. A korábbi időszak mintegy harmincszázalékos visszaesése után tavalyelőtt 4,2 százalékkal növekedésnek indult, 2015-ben pedig további tíz százalékkal bővült az alkoholmentes italok értékesítése a magyarországi fogyasztásban. Ennek hátterében a reáljövedelmek bővülése és a kiskereskedelmi forgalom növekedése áll – közölte a lappal készített elemzésében a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség.

Bikfalvi Istvánné főtitkár kiemelte: a tavalyi évben az alkoholmentes italok, vagyis az ízesített vizek, a szénsavas üdítőitalok, a százszázalékos gyümölcslevek, nektárok, gyümölcs­italok, jeges teák, energiaitalok és szörpök forgalmazása 2014-hez képest is számottevően megemelkedett.

Holott például a gyümölcslevekből a 2007-es csúcsévhez képest még 2013-ban is 35 százalékos volt a piacvesztés. A nem alapvető élelmiszerek közé sorolt üdítők esetén azonban tavalyelőtt újra emelkedni kezdett a fogyasztás, amikor százszázalékos gyümölcslevek és a gyümölcsnektárok forgalomnövekedése elérte a tíz százalékot.

A gyártók tavaly csaknem ezermillió liter alkoholmentes italt bocsátottak kereskedelmi forgalomba, ebből jelentős mennyiséget tett ki a hagyományos termékeknél drágább árfekvésű, kevésbé cukrozott üdítőitalok aránya. “Újdonság, hogy az előző évben nagyot nőtt, lényegében megduplázódott a csökkentett kalóriatartalmú és a kalóriamentes termékek szerepe az értékesítésben. Az ilyen típusú üdítőitalok eladásai a korábbi években 20-22 százalékát adták az éves fogalomnak, ez tavaly több mint 45 százalékra emelkedett” – közölte a szövetség főtitkára.

Az üdítőitalok fogyasztásának tavalyi növekedését állapítja meg a GfK piac­kutató intézet is a háztartások privát otthoni fogyasztását vizsgáló kutatásában. Eszerint 2015-ben minden negyedik magyar család bevásárlókosarában előfordult valamilyen üdítőital: ásványvíz, szénsavas üdítőital, jeges tea, gyümölcslé vagy energiaital.

Ezeket a termékeket ugyanis szinte kivétel nélkül minden háztartás vásárolja – szögezi le a GfK, mely szerint 2015-ben családonként átlagosan 39 ezer forintot költöttek üdítőitalokra, az átlagos vásárlási mennyiség alkalmanként négy liter volt. A piackutató összesítése szerint az előző évvel összehasonlítva az alkoholmentes üdítőitalok piaca növekedett mind az eladott mennyiség, mind a forgalom tekintetében.

 

Az egyes kategóriák közül a jeges teákból fogyott a legtöbb a boltokban, noha ezen italok aránya még így is elmarad a szénsavas üdítők és az alacsonyabb árú ásványvizek forgalma mögött. Tavaly a GfK mérése szerint a gyümölcslevek esetében ugyancsak átlag fölötti forgalombővülés volt mérhető a magyarországi kiskereskedelemben. Ráadásul a magasabb árfekvésű, 40-99 százalékos gyümölcstartalommal rendelkező nektárok forgalma bővült leginkább: mennyiségben csaknem 19, értékben mintegy 31 százalékkal került több ezekből a családok kosarába.

 

Magyar Idők ,   Kép: MTI

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Színes

Cikk ajánló

Nem érintkezhetnek élelmiszerrel műanyagot és bambuszt is tartalmazó anyagok

Az Európai Unió tagállamaiban tilos azoknak az élelmiszerekkel érintkező termékeknek a for…