Főoldal Hírek Átólzéig Laktózérzékenység: a tejmentes étrend nem megoldás

Laktózérzékenység: a tejmentes étrend nem megoldás

7 perc átlagos olvasási idő
0
982
 ehaccp_topbanner3.jpg

Laktózérzékenység: a tejmentes étrend nem megoldás

 

Akinek tejfogyasztás után fáj a hasa, puffad vagy egyéb tünetei vannak, ne hagyja ki a tejtermékeket étrendjéből, ezzel ugyanis nagyobb kárt okozhat szervezetének – állítja Pálfi Erzsébet, az Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének adjunktusa. Sokan anélkül állapítják meg magukról a betegséget, hogy orvos megerősítette volna a diagnózist. Laktóz
Sokan nem tudják, hogy más emésztőrendszeri betegségek is okozhatnak hasonló tüneteket, nem beszélve arról, hogy súlyos kálcium és D-vitamin hiányos állapotot okozhatnak maguknak a tejtermékek elhagyásával – hívja fel a figyelmet a szakember.

A laktóz intolerancia tulajdonképpen egy emésztési zavar, aminek lényege, hogy a laktózérzékeny emberek nem tudják maradéktalanul megemészteni, azaz lebontani a tejcukrot. Az ehhez szükséges laktáz (nem összetévesztendő a laktóz azaz tejcukor szóval) enzimből ugyanis nem termelődik elegendő a szervezetükben. Ha pedig a tejcukor nem a vékonybélben szívódik fel (bomlik két cukorrá), hanem emésztetlenül továbbjut a vastagbélbe, ott zsírsavakká és hidrogéngázzá bomlik le – ez okozza a puffadást, hasmenést, bélgörcsöket. A tünetek enyhék és súlyosak is lehetnek, az egyéni különbségeket a laktáz enzim különböző mennyisége/hiánya okozza.

A szakirodalom szerint az európai lakosság 14-40 százalékát érinti a betegség, bizonyos népcsoportoknál (például a skandinávoknál) gyakoribb az előfordulása. Hazánkban a veleszületett, vagyis elsődleges laktóz intolerancia nagyon ritka, de sajnos jellemző a másodlagos, ilyenkor a kor előrehaladásával alakul ki a betegség – állítja Pálfi Erzsébet.

A szakember szerint azért is veszélyes az öndiagnózis, mert az egyszerűnek tűnő következtetés (ha tejet iszom, tüneteim vannak) téves lehet. Puffadást okozhat ugyanis az ülőmunka, a mozgáshiány, illetve más emésztőszervrendszeri betegségek is, mint az irritábilis bélszindróma, a lisztérzékenység, vagy a gyulladásos bélbetegségek. Ezért a kivizsgálás elengedhetetlen, mielőtt diétába kezd valaki. A vizsgálat (hidrogén kilégzési teszt), mellyel megállapítható, hogy laktózérzékeny-e valaki, fájdalommentes . Ha orvos kimondta a diagnózist, két megoldás van: diéta vagy enzimpótlás (rágótabletta vagy csepp). A diéta laktóz szegény étrendet jelent, vagyis csak laktózmentes tejet, tejterméket fogyaszthat a beteg. Ezekbe a szervezetből hiányzó laktáz enzimet ugyanis beleteszik, így már az élelmiszerben elbontják a laktózt.

Érdemes tudni, hogy a tejben van a legtöbb tejcukor (1 dl tejben 5 gramm laktóz van), a tejtermékekben kevesebb: 100 gramm túróban 3 g laktóz, a savanyított (joghurt, tejföl) termékekben még kevesebb, a kefirben a legkevesebb. A friss sajtokban (pl. gomolya és krémsajtok) minimális laktóz van, az érleltekben (füstölt, trappista, ementáli, camember, penészesek, lágy sajt) pedig semmi.

Pálfi Erzsébet szerint azért sem megoldás a tej fogyasztásának elhagyása, mert a tejtermékek a legjobb kalciumforrások (a sajtban van a legtöbb). A termékcsoport nélkül a szervezet kalcium szükségletét nem lehet biztosítani. A dietetikusok ezért határozottan azt képviselik, hogy napi fél liter tej vagy ennek megfelelő tejtermék fogyasztása ajánlott, akár laktózmentes formában.

Nemcsak a tehéntej, hanem a kecske-, juhtej is tartalmaz laktózt.
A laktózmentes tejben ugyanannyi cukor van, mint a normál tejben, csak bontva, cukorbetegek figyeljenek erre – tanácsolja a Semmelweis Egyetem orvosa.

 

OrientPressHírügynökség/Pixabay/semmelweis.hu

Töltsön be további kapcsolódó cikkeket
Töltsön be további cikkeket Asztalos István
Töltsön be továbbiakat Átólzéig

Cikk ajánló

Nem érintkezhetnek élelmiszerrel műanyagot és bambuszt is tartalmazó anyagok

Az Európai Unió tagállamaiban tilos azoknak az élelmiszerekkel érintkező termékeknek a for…